Jak zapamiętać sen

Każdej nocy śnisz przynajmniej kilka snów, w każdym cyklu, na etapie fazy REM, śnisz. Jednak albo tych snów nie pamiętasz, albo pamiętasz tylko część z nich. Jak to zmienić? Jak zapamiętać sen? Trzeba przekierunkować swoją uważność na sen i działanie nieświadomości. Po prostu dać im trochę miejsca w swoim życiu.

Aby lepiej zapamiętywać sny:

  • Zwolnij tryb dnia. Znajdź kilkanaście minut dziennie, aby spokojnie pooddychać, posłuchać muzyki, nie robiąc przy tym nic innego. Pomedytować, przespacerować się, kontemplować sztukę lub samemu coś stworzyć. Chodzi o to, aby wyrwać się z trybu świadomego (tu i teraz robię to a to, a zaraz mam zrobić to a to itd.). Gdy oglądamy film, który pozwala nam wejść w głąb siebie, inspiruje nas, gdy słuchamy muzyki, wyrażamy się artystycznie, zawsze gdy uruchamiamy prawą półkulę mózgu – przygotowujemy sobie pole do śnienia.
  • Chwilę przed zaśnięciem wymyśl, co może ci się przyśnić. Możesz wyobrazić sobie sam sen i moment gdy w niego zapadasz. Potem wyobraź sobie chwilę przebudzenia. Poczuj radość z faktu, że pamiętasz co ci się śniło. Odczuj satysfakcję i zadowoleni
  • Aby lepiej zapamiętać sen, nie wstawaj z łóżka raptownie i nie ruszaj się przez pierwsze minuty. Każdy ruch lub myśl o czekających cię obowiązkach wprowadza w rejon świadomości. A masz pozostać jak najdłużej w sferze nieświadomości. Leżąc tak, bez ruchu, postaraj się przypomnieć sobie, co ci się śniło. Skup się na emocjach odczuwanych po nocy, zastanów się, jaki sen mógł je wywołać?
  • Zadaj sobie pomocnicze pytania typu: czy śnił mi się mój partner? matka? dom? góry? las? lustro? itd., aż poczujesz, że coś zatrzymuje cię na dłużej… Wtedy skup się na tej osobie, przedmiocie, zjawisku. W ten sposób możesz, jak po nitce do kłębka, dotrzeć do dalszych części snu.
  • Zapisuj i opowiadaj (bliskim osobom, możesz też mówić do siebie, to świetnie działa) swoje sny, zapisywanie i opowiadanie pozwala wydobyć z nich szczegóły, wzmacnia pamięć odpowiedzialną za sferę nieświadomości, umożliwia coraz swobodniejsze poruszanie w niej.

Zależnie od twojej inicjatywy i zaangażowania, już od kilku dni do kilku tygodni cierpliwej pracy, będziesz łatwiej zapamiętywać sen, który ci się prześnił a nawet pamiętać kilka snów z każdej nocy.